Egytengelyes vagy kéttengelyes pótkocsi – melyik miben jobb?

kéttengelyes pótkocs

A pótkocsi nem csak a mezőgazdászok számára fontos, de minden olyan ágazatban lényeges, ahol szállítani kell valamit. Ezért a teherbírás és a megbízhatóság nagyon nem mindegy sok esetben. Milyen pótkocsit válasszunk?

 

Mitől lehet jó egy pótkocsi?

A pótkocsik kiválasztásánál nem csak a márkát és a minőséget kell szem előtt tartanunk, hanem azt is, hogy mire szeretnénk majd a pótkocsit használni. A legkiválóbb pótkocsi is tönkremehet, ha nem megfelelően használjuk ugyanis. Ez jelenti a rossz terepet, a túlpakolást és az olyan anyagokkal való megpakolást, ami nem tesz jót a pótkocsinak. Ezért mielőtt döntenénk a pótkocsik mellett, mindig gondoljuk végig, hogy pontosan mire szeretnénk majd azt használni. Sok szempontot figyelembe kell vennünk, viszont összesítve a következőt fontos tudnunk: az egytengelyes könnyű pótkocsinak számít, amíg a kéttengelyes nehéznek. Ez még a lovaskocsik esetében is így volna. Nem véletlenül használták a kéttengelyes lovaskocsit szinte kizárólag személyszállításra és nem teherhordásra.

 

Egytengelyes és kéttengelyes pótkocsik

Másik lényeges kérdés, hogy hány kereke legyen a pótkocsinak. Amennyiben egytengelyeset, azaz kétkerekűt keresünk, akkor tudnunk kell, hogy ezek a pótkocsik mindig kevesebb súlyt fognak bírni a súlyeloszlás miatt. Az igazán nehéz anyagok mozgatására mindig kéttengelyes pótkocsit érdemes választani. Az egytengelyesek kisebb súlyokra megfelelőek, például egy gazdaságban a takarmány szállítására, trágyahordásra. A kéttengelyes változatok viszont a kifejezetten hosszabb távú, nagy mennyiségű szállításra lehetnek alkalmasak: például betakarításkor nagyobb terület terményének a behordására, kavicsszállításra. Azonban egyértelmű az is, hogy az egytengelyes verziók sokkal mozgékonyabbak, könnyebben fordulnak, és úgy összességében könnyebb velük manőverezni.

 

Milyet érdemes választanunk?

Az egytengelyes pótkocsik esetében is méret/terhelhetőség szerinti a csoportosítás ugyanolyan fontos, mint más teherhordó gépjárműnél. Vagyis elsősorban az igényeink szabják meg azt, hogy melyikre lenne szükségünk. A személyautókhoz köthető pótkocsik egytengelyesek lehetnek, amíg a traktorhoz már a kéttengelyest is nyugodtan felköthetjük. Viszont, ahogy erről szó volt, nem mindegy, hogy mire használjuk majd a pótkocsikat. A súly, és a tehereloszlás szerint azonban megállapítható, hogy ha gyakran szeretnék kifejezetten nagy tömegű szállítmányt mozgatni, akkor kéttengelyeset válasszunk. A terep is lényeges szempont. A kéttengelyesek a nehéz terepi viszonyok esetén is strapabíróbbak. Ezért ha rendszeresen földúton közlekedünk, vagy sáros, földes területeken tervezünk nagy súlyt szállítani, jobb a kéttengelyes megoldás a pótkocsik kapcsán. Az ilyen pótkocsik a megfelelő súlyeloszlás miatt kevésbé süllyednek bele a sárba. Ellenben az egytengelyes pótkocsikkal, ahol csupán két kerékre terhelődik minden: vagyis nagyon könnyen el tudnak süllyedni a sáros ingoványban. Az ilyen könnyű pótkocsik inkább aszfaltos útra, vagy kemény, tömörített földútra valóak.

nemadmin

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük